Tot ce trebuie să știi dacă pleci la muncă în UK
Orice e nou şi necunoscut poate fi foarte stresant. Prin urmare, ne-am gândit să te ajutăm cu un mic ghid, în cazul în care vrei să pleci la muncă în Marea Britanie.
Cel mai important este să ai toate informaţiile de care ai nevoie, de la cum să deschizi un cont, până la înscrierea în sistemul de asigurări, găsirea unei chirii avantajoase sau a unui job bun. Este important de precizat că toate aceste lucruri se vor schimba dacă Marea Britanie va ieşi din UE, aşadar, profită cât încă mai ai timp! Lucrurile s-ar putea complica în următorii ani.
Mai jos vei găsi toate informaţiile relevante despre trăitul în UK, informaţii care te vor ajuta să te descurci la fața locului și să trimiți bani acasă online prin TransferGo.
Pasul 1 -> Cum să deschizi un cont bancar
Spre deosebire de România, care din păcate este unul dintre cele mai puţin bancarizate state din UE, în Marea Britanie nu te poţi descurca fără un cont bancar. Aici, aproape toate tranzacţiile se fac prin bănci. Dacă în România aproape 20% din masa monetară circulă sub formă de cash, în UK procentul este de sub 3%. Prin urmare, britanicii îşi primesc salariile în cont, îşi plătesc facturile şi taxele online şi îşi fac mare parte din cumpărături folosind un card.
Pentru un străin, procesul de “înrolare” poate fi puţin mai dificil. La ce trebuie să fii atent? În primul rând, la ofertele personalizate pentru străinii care vin să muncească aici. Un cont şi un card de debit se pot obţine relativ uşor. Pentru început, noi recomandăm un cont de bază, fără comisioane lunare de administrare şi fără sume minime de depus în fiecare lună. Cele mai mari bănci din Anglia sunt Barclays, Natwest, HSBC, Santander și Lloyds. Aici vei găsi angajați care au mai lucrat cu străini proaspăt veniți la muncă și care te vor ajuta.
Acte. În ceea ce priveşte documentele de care ai nevoie pentru a-ţi deschide un cont, aici e un pic mai complicat, din cauza reglementărilor împotriva spălării de bani şi a finanţării terorismului. Ai nevoie de două categorii de acte, în original: dovadă de identitate şi dovadă de adresă. Dacă un document este folosit drept dovadă de identitate, el nu mai poate fi folosit şi ca dovadă de adresă, chiar dacă are ambele informaţii.
Având în vedere că pentru deschiderea unui cont bancar trebuie să dovedeşti că locuieşti în UK, trebuie să îi ceri proprietarului la care stai în chirie să te includă pe facturi şi să anunţi la consiliul local că locuieşti în zonă deoarece trebuie să plăteşti o taxă. Aceste facturi vor fi dovezi de adresă pe care le poţi folosit la bancă. Există şi companii specializate care în schimbul unei taxe te ajută cu toată această birocraţie.
Pasul 2 -> Cum aplici pentru National Insurance Number (NiNo)
Oricine dorește să lucreze în Marea Britanie trebuie să obțină National Insurance Number (NI / NiNo). Acesta este un număr unic de identificare pe care Autoritatea Fiscală Britanică (HMRC) și Departamentul de Muncă și Pensii îl folosesc pentru a identifica și înregistra contribuțiile la bugetul de stat.
Procedură. Primul pas se face printr-un telefon la Job Center Plus pentru a cere o programare. Liniile sunt ocupate mereu, așa că trebuie răbdare. După ce ai vorbit cu un reprezentant și ai planificat o Audiență pentru Dovedirea Identității la unul din birourile Job Center Plus, va trebui să aștepți puțin data programării și să pregătești următoarele documente: paşaport sau carte de identitate, certificat de naştere, certificat de căsătorie, permis de conducere, experienţa de muncă de până acum, informaţii despre când ai ajuns în Marea Britanie. Timpul de așteptare până la primirea numărului poate varia de la 2 săptămâni până la câteva luni.
Atenţie. Una din cele mai comune probleme pe care noii veniți le au la aplicarea pentru NiNo este lipsa unei adrese permanente. De aceea este important să obții o dovadă de adresă cât mai repede după ce ai intrat în Marea Britanie, așa încât să poți să lucrezi legal aici.
Pasul 3 -> Cum închiriezi un apartament
Chiria nu ar trebui să depăşească 30-35% din veniturile tale lunare, mai ales dacă vrei să şi trimiţi bani acasă sau să pui ceva deoparte. Este mai indicat să alegi o zonă mai îndepărtată cde centru, decât să îţi dau toţi banii pe un apartament în buricul târgului.
Garanţii. La fel ca în România, trebuie să iei în calcul că majoritatea proprietarilor îţi vor cere o garanţie (deposit). Acesta variază de la o lună la 3-6 luni. Dacă apelezi la o agenție, vei avea, evident, costuri suplimentare.
Facturile la utilități. Unele contracte de închiriere acoperă și facturile lunare la utilități, însă trebuie să verifici cu foarte mare atenție ce este inclus și ce nu. De cele mai multe ori, chiriașul plătește taxa de consiliu, apa, gazul, electricitatea, taxa de licență TV, abonamentele de internet sau cablu TV.
Electrocasnice, mobilă și alte obiecte incluse în contractul de inchiriere. Ai grijă ca toate electronicele, electrocasnicele, mobila promise de proprietari sau de agenție să fie trecute pe contract și într-un inventar cu fotografii. Asigură-te că acestea sunt în stare de funcționare când te muți.
Ai grijă. Fă fotografii obiectelor din casă în momentul în care te muți și apoi când pleci. Verifică datele de pe contoarele de la electricitate, gaz și (dacă e cazul) apă, ca să nu plătești mai mult decât ai consumat. Păstrează datele de când te-ai mutat și până la plecare.
Pasul 4 -> Cum să îţi cauţi un job
Unul dintre motivele pentru care mulţi români aleg să lucreze departe de casă este pentru a reuşi să îşi ajute familiile. Căutarea unui loc de muncă poate fi, însă, o experienţă descurajantă. Cel mai eficient instrument pentru găsirea unui job bun este un CV bine scris. Din fericire, există multe sfaturi şi exemple care să te ajute la întocmirea sa.
Folosiţi cuvinte-cheie. Majoritatea angajatorilor și recrutorii primesc aplicațiile online. Multe dintre aceste companii folosesc sisteme computerizate pentru a sorta și scana aceste CV-uri. Așadar, un robot este cel care evaluează primul abilitățile și calitățile unui posibil angajat. Citește cu atenție descrierea jobului și fă în așa fel încât CV-ul tău să evidențieze punctele căutate de angajator. De asemenea, ai grijă să folosești cuvinte care exprimă acțiunea: îndeplini, instala, organiza, învăța, reuși, gestiona. Fii sincer în descriere, dar caută feluri în care să evidențiezi cum abilitățile tale întrunesc cerințele jobului.
Asigurați-te că știi să folosești instrumente comune de comunicare. Cei mai mulți dintre angajatori folosesc instrumente online pentru prima rundă de recrutări. Acestea includ adesea interviuri prin Skype și GoToMeeting sau alte sisteme de mesagerie și de comunicare on-line
Înregistrează-te pe site-uri de căutare de joburi. Majoritatea companiilor listează pozițiile disponibile pe site-uri specializate. Înregistrează-te și depune CV-ul la joburile care se potrivesc profilului tău sau care caută persoane cu abilitățile tale de lucru. Iată unele dintre cele mai mari platforme de joburi: Randstad, Reed, Job Site, Monster, Indeed, Total Job şi Universal Job Match at Gov.UK.
Explorează alte modalități de căutare a unui loc de muncă. Cu toate că cele mai multe locuri de muncă cer să aplici online, metodele de modă veche pot fi la fel de eficiente. Interesează-te de întâlniri și evenimente organizate pentru domeniul tău de lucru și participă. Acolo poți întâlni persoane care îți pot oferi sfaturi valoroase despre cum și unde să cauți un job, sau chiar îți pot da un pont despre un loc de muncă disponibil.
Pasul 4 -> Cum să trimiți bani acasă
Să trimiți bani acasă a ajuns să fie un transfer la fel de facil ca oricare altă plată online. Tot ce trebuie să faci este să îți creezi un cont, să te autentifici, să faci o rezervare furnizând suma pe care dorești să o trimiți și datele destinatarului, să efectuezo o plată locală sau folosind cardul de debit, iar noi ne ocupăm de restul! Contul bancar TransferGo în care trebuie să faci plata va apărea după ce ai terminat rezervarea. Poți face acest lucru prin intermediul sistemului de plată online banking sau cu cardul tău de debit. Banii vor fi trimiși către destinatar odată ce am primit plata. TransferGo percepe o taxă fixă de transfer și 0,6% – 1,5% comision pentru conversia valutară per tranzacție (care depinde atât de suma transferată cât și de țara din care provine depozitul). Toate taxele sunt incluse în suma pe care o vezi atunci când rezervi o tranzacție.