Instituții publice importante pentru viața de zi cu zi în Germania și informații foarte utile în relaționarea cu oficiul
Sistemul german este cunoscut și apreciat că fiind unul foarte bine organizat. Pentru că fiecare instituție publică are un rol bine definit și legislația germană este una complexă, este important să știți unde va puteți adresa pentru orice problemă administrativă, socială sau de altă natură.
Pentru a vă ajută să vă descurcați mult mai ușor atunci când aveți de rezolvat un anumit lucru, v-am pregătit o listă a câtorva dintre cele mai importante instituții din Germania și o selecție a celor mai utile informații cu privire la fiecare dintre ele.
În cazul unui accident, a unei probleme grave de sănătate, incendiu, numerele de urgență din Germania sunt: 110 pentru poliție (Polizei), 112 pentru serviciile de urgență – pompieri (Feuerwehr) și ambulanță (Rettungsdienst).
Arbeitsamt sau Agentur für Arbeit
La Oficiul pentru Ocuparea Forței de Muncă va puteți înregistra ca șomer (Arbeitslos) și puteți declara că sunteți în căutarea unui loc de muncă (Arbeitssuchend). Biroul oferă servicii de consiliere pentru găsirea unui loc de muncă. Mai mult decât atât, facilitează posibilități de formare și dezvoltare profesională, și poate oferi suport în înființarea unei afaceri proprii. Citește mai mult aici!
Tot la Agentur fur Arbeit puteți depune cererea pentru ajutorul de șomaj (Arbeitslosengeld) dacă îndepliniți condițiile legale în vigoare. Totodată, oficiul se ocupă de formalitățile de transferare a drepturilor dumneavoastră de șomaj în România. Astfel, în situația în care ați intrat în șomaj în Germania și doriți să vă întoarceți în țară, puteți beneficia de banii de șomaj aici.
În situația mai puțin fericită în care firma la care ați lucrat a intrat în insolvență, la Oficiul pentru Ocuparea Forței de Muncă puteți depune cerere pentru a primi salariile restante pentru perioada ultimelor trei luni de contract.
Arbeitsgericht
Tribunalul pentru Litigii de Muncă este responsabil pentru problemele care pot apărea între angajat (Angestellte) și angajator (Arbeitgeber/in). Aici puteți depune plângere dacă ați fost concediat pe nedrept sau dacă angajatorul nu v-a plătit drepturile salariale.
Fiecare tribunal are un birou de consiliere care va poate ajuta să depuneți gratuit o plângere, fără a aplica la un avocat.
Zollamt
Oficiul Vamal are în atribuții, pe lângă cele legate de vamă, și lupta împotriva muncii la negru. Aici puteți depune o reclamație dacă angajatorul nu v-a făcut contract de muncă, dacă sunteți obligați să munciți ore suplimentare fără a fi plătit sau dacă vi se dau bani pe orele suplimentare fără întocmire de acte.
Familienkasse
În cadrul Direcției de Asistență Socială și Protecția Copilului puteți depune cererea pentru alocaţie (Kindergeld). Începând cu 1 ianuarie 2021 legislația prevede acordarea unui minim de 219 euro lunar pentru un copil.
Tot aici, puteți solicita alocația suplimentară pentru copii pe care statul german o oferă familiilor cu venituri mici (Kinderzuschlag).
Pe platforma online “Kindergeld.org” găsiți informații detaliate foarte utile și formularele necesare pentru depunerea de cerere, în limba română:
- Broșură informativă alocație pentru copii
- Cerere alocație pentru copii
- Anexă pentru copil la cererea de alocaţie pentru copii
Finanzamt
La Oficiul pentru Taxe și Impozite puteți depune declarația anuală de impozit (Steuererklärung) și solicita modificarea clasei de impozitare (Steuerklasse) dacă situația dumneavoastră familială s-a schimbat.
Cu toate că nu aveți obligația legală de a depune declarația de impozit dacă sunteți angajat și nu aveți alte venituri în afara salariului, cu siguranță merită efortul de a o face. Cifrele de la Oficiul Federal de Statistică arată că aproximativ 88% din declarațiile fiscale duc la o rambursare a impozitului. Fiecare angajat care face o declarație primește în medie 1.027 euro înapoi – bani care altfel ar rămâne în trezorerie (valoarea se referă la anul 2016, cel mai recent sondaj).
Platforma “finanztip.de” oferă informațiinecesare despre tot ce presupune declararea veniturilor în Germania și oferă sfaturi despre cum vă puteți depune singuri declarația online. Intrați pe pagină ”finanztip.de” și la “Suche” (căutare) tastați “Steuererklärung 2019”.
Tot în cadrul Oficiului pentru Taxe și Impozite primiți și numărul de identificare (Identifikationsnummer) după ce v-ați înregistrat domiciliul în Germania.
Altele câteva instituții utile
Bürgeramt sau Bürgerbüro și Einwohnermeldeamt
Bürgeramt este Oficiul de Informare pentru Cetățeni și aparține de primăria localității. Oficiul pentru Evidența Populației – Einwohnermeldeamt, este, de obicei, integrat în Bürgeramt. Aici vă înregistrați domiciliul (Anmeldung) și tot aici depuneți cererea de scoatere din evidență la plecarea din Germania (Abmeldung).
Standesamt
La Oficiul Stării Civile se realizează înregistrarea unui nou-născut (Eintragung im Geburtenregister), se eliberează certificatele de naștere (Geburtsurkunde) și de căsătorie (Eheurkunde).
Staatliches Schulamt
Inspectoratul Şcolar de Stat oferă consiliere pentru înscrierea copiilor în sistemul de învățământ german.
Zulassungsstelle
În cazul în care v-ați cumpărat o mașină, înmatricularea să (Zulassung) se face la Oficiul pentru Înmatriculări Auto.
Führerscheinstelle
La Biroul pentru Premise Auto se eliberează permisele noi sau se schimbă cele expirate. De asemenea, aici puteți schimba permisul românesc cu un permis german (Führerschein).
Wohngeldstelle
La Biroul pentru Ajutor Social de Locuință puteți depune o cerere pentru ajutor social pentru locuință. Orice cetățean sau familie cu venituri mici are dreptul de a solicita asistență. Sprijinul se acordă în funcție de venituri și de mărimea chiriei, și diferă de la o localitate la alta.
Relația cu autoritățile poate fi dificilă dacă nu cunoașteți limba germană. de aceea vă recomandăm să mergeți la întâlniri cu cineva care stăpânește limba și vă poate ajuta la traducere.
Aici puteți consulta și descarca un ghid de abordare a instituțiilor oficiale din Germania pentru cetățeni din UE în limba română.